De problemen van Apple in China lijken aan te houden, nu uit nieuwe cijfers blijkt dat de iPhone 15 maar matig verkoopt in wat wordt gezien als ’s werelds grootste afzetmarkt voor smartphones.

Uit gegevens van marktonderzoeker GfK, die aan persbureau Bloomberg zijn verstrekt, blijkt dat de verkoop van de iPhone 15 zo’n 6 procent lager ligt dan die van de iPhone 14 in dezelfde periode vorig jaar. Dit suggereert dat de nieuwste iPhone van Apple geen indruk maakt op Chinese consumenten.

De matige verkoop van de iPhone 15 in China komt op een slecht moment voor Apple, zeker nu het bedrijf te maken heeft met de sterke concurrentie van de Chinese concurrente Huawei.

Apple heeft concurrentie van Huawei in China

Het Chinese telecombedrijf lanceerde de nieuwe Mate 60 Pro-smartphone enkele weken voordat de iPhone 15 uitkwam, en dat is een enorme klapper geworden. De Mate 60-serie is in een maand tijd 1,5 miljoen keer verkocht, het dubbele van het vorige model van Huawei.

Analisten van financieel adviesbureau Jefferies zeggen dat Huawei Apple zelfs heeft onttroond van zijn toppositie in de Chinese markt. Voor Apple is de groei van Huawei een serieuze bedreiging. China is niet alleen het productiecentrum voor een hoop Apple-apparaten, maar ook de op een na grootste afzetmarkt van het bedrijf. Het land was afgelopen jaar goed voor 18 procent van de omzet van Apple.

De verslechterende relaties tussen de VS en China hebben de positie van Apple in het land alleen maar moeilijker gemaakt. De Chinese overheid heeft naar verluidt ambtenaren verboden iPhones te gebruiken en is een belastingonderzoek gestart naar Foxconn, een belangrijke toeleverancier van Apple die de iPhone in elkaar zet.

Dit alles heeft de relatie van Apple met China onder grote druk gezet. De Amerikaanse techreus is een charmeoffensief gestart om te proberen zijn positie in het land te verbeteren. Topman Tim Cook bracht eerder deze maand voor de tweede dit keer dit jaar een bezoek aan China.

LEES OOK: Apple verhuist productie iPhone 14 deels van China naar India.